Eveniment: 20241018 – Alina Aldea – Visul Marelui Fluture Negru

Alina Aldea – Visul Marelui Fluture Negru

18 octombrie 2024 – 31 ianuarie 2025

Curator: Cătălin Davidescu şi Diana Dochia

Muzeul de Artă Craiova

Centrul Constantin Brancuși


Muzeul de Artă Craiova – Centrul Constantin Brâncuşi vă invită vineri, 18 octombrie 2024, ora 17:00 la vernisajul expoziţiei personale Visul Marelui Fluture Negru semnată de Alina Aldea, curatori: Cătălin Davidescu şi Diana Dochia. Proiectul expoziţional este susţinut de Anaid Art Gallery Bucureşti/Berlin/Baden-Baden, în parteneriat cu Muzeul de Artă Craiova.

Expoziţia personală Visul Marelui Fluture Negru semnată Alina Aldea este o manifestare artistică în cadrul anului aniversar „20 de ani de Anaid Art Gallery 2004 – 2024″. După fiecare zece ani am făcut o schimbare în viața galeriei, pentru că schimbarea înseamnă evoluție : 2004 – București I, 2015 – Berlin I, 2024 – Baden-Baden.

Alina Aldea, un nume de referinţă al sculpturii contemporane româneşti, laureată a Premiului pentru Sculptură pentru 2023, decernat de Uniunea Artiştilor Plastici din România, a gândit o amplă expoziţie personală pentru spaţiul Centrul Constantin Brâncuşi al Muzeului de Artă din Craiova. Cunoscută pentru instalaţiile sale site specific realizate din materiale organice şi anorganice care iau în stăpânire spaţiul expoziţional, Visul Marelui Fluture Negru cuprinde o serie de instalaţii de mari dimensiuni, realizate în dialog cu spaţiul expoziţional, în perioada 2023 – 2024. Lucrările din cadrul acestui proiect vor fi prezentate în premieră publicului larg.

Proiectul expoziţional Visul Marelui Fluture Negru propus de artista Alina Aldea pentru Sala Brâncuşi a Muzeului de Artă Craiova, continuă preocupările sale, în abordarea ambivalentă a haosului şi ordinii din proiectele artistice de până acum. Creaţia artistei se construieşte pornind de la cercetările privind „efectul fluturelui” şi teoria haosului. Edward Lorenz, cel care a identificat noţiunea de „efectul fluturelui”, asociază conceptul cu baterea din aripi a unui fluture, care poate
avea ca şi consecinţe crearea unui taifun. Lorenz este de părere că, fără a avea o idee perfectă a condiţiilor iniţiale, predicţiile nu au niciun rost. Fluturele este o reprezentare simbolică a unei cantităţi neglijabile şi/sau necunoscute. Evenimentele mici pot să servească ca un catalizator ,având un impact major asupra condiţiilor iniţiale.

Pornind de la teoria lui Edward Lorenz şi urmărind traiectoria liniilor din desene, artista va creea o instalaţie supradimensionată amplasată în centrul sălii Brâncuşi, intitulată „Visul Marelui Fluture Negru”, ce va creea senzaţia unui sistem regulat şi predictibil, chiar în cadrul unor structuri şi forme, ce pot părea complet întâmplătoare. Fiecare structură şi formă având o relaţie diferită cu noţiunea / conceptul de haos.

Alina Aldea îşi argumentează procesul artistic prin rolul pe care îl atribuie privitorului, activ sau pasiv, pe care îl consideră ca fiind generatorul algoritmului Haos-Ordine. Astfel încât, balanţa dintre haos şi ordine este dată de privitor.

Lucrările Alinei Aldea transmit o mişcare uşor perceptibilă. Iluzia, fluiditatea, energia materiei, imponderabilitatea sunt noţiuni cu care artista se joacă în cadrul experimentului, la care privitorul este invitat să reflecteze. Nu există reţete, moduri clare de interpretare şi citire a lucrărilor; privitorul este cel care decide mental modul în care se raportează la ele.

Alina Aldea (n. 1974) este absolventă a Universităţii Naționale de Artă Bucureşti, specializarea Sculptură. În ultimii ani, preocuparea sa majoră, pentru instalații site-specific și desen, a condus-o spre o chestionare recurentă a evoluţiei şi întrepătrunderii între artă şi ştiinţă. Paradigma omului contemporan, înconjurat de tehnologie, conduce la un nou sistem de gândire, un nou limbaj de creaţie şi comunicare.

Dezvoltând un program, ce degajă o notă personală şi unică în zona instalaţiilor site-specific din România, Alina Aldea a particpat în cadrul unor manifestări internaţionale importante, cum sunt Bienala de Artă Contemporană Mdina, Malta în 2020; Arte Laguna Prize Veneţia din 2018, Bienala de la Florenţa din 2017 sau Festivalul Internaţional de Artă Experimentală de la Veneţia din 2016. Lucrările artistei au fost prezentate în decursul anilor în numeroase expoziţii personale dintre care vom menţiona: „Stare – Inside Out”, Muzeul Vârstelor, Bucureşti (2023); “Butterfly Effect”, Anaid Art Gallery, Berlin (2022); “Alter Reality”, Anaid Art Gallery, Bucureşti, (2022); “Cells”, Anaid Art Gallery, Bucureşti, (2020) “Secret Garden”, Centrul Cultural
“Palatele Brâncoveneşti” – Galeria Cuhnia, Mogoşoaia (2019); “Out of the Black – Experiment X”, Kube Musette Gallery, Bucureşti (2019) etc. Lucrări semnate de artistă se regăsesc în cadrul colecţiei permanente a MNAC – Muzeul Naţional de Artă Contemporană şi în importante colecţii publice şi private din ţară şi străinătate. Alina Aldea este reprezentată de Anaid Art Gallery București/Berlin/Baden-Baden din 2019.

Pentru informații suplimentare privind lucrările expuse vă rugăm să accesaţi www.anaidartgallery.com.