Cătălin Bălescu - Manierismul ca stare

31.05.2018 - 20.07.2018

Curatori: Ruxandra Demetrescu, Cristian Robert Velescu, Mihaela Velea

Muzeul de Artă Craiova

Palatul Jean Mihail

Muzeul de Artă Craiova vă invită joi 31 mai 2018, ora 18:00 la deschiderea oficială a expoziției artistului Cătălin Bălescu - Manierismul ca stare și lansarea catalogului care documentează acest proiect.

Expoziția Manierismul ca stare reflectă cercetările lui Cătălin Bălescu și direcția stilistică în care autorul a evoluat, firesc, fără un program prestabilit. Considerând manierismul, prin opțiunea pentru citatul cultural, prin abordarea fragmentară a unor forme cu un conținut definit în alte epoci și în alt context, drept o constantă a secolului XX, Cătălin Bălescu afirmă că tot ceea ce s-a structurat și este definit ca postmodernism, nu este, în esență, decât o nouă formă de manifestare ciclică a manierismului.

Expoziția va prezenta lucrări de pictură, desen și obiect din ultima perioadă de creație a artistului, alături de un eșantion de lucrări reprezentative pentru perioadele anterioare, și care reflectă o anumită constantă expresivă ce îi traversează opera.

Cu ocazia vernisajului vor lua cuvântul: dl. prof. univ. dr. Cristian Robert Velescu, d-na prof. univ. dr. Ruxandra Demetrescu, dl. Emilian Ștefârță- manager- Muzeul de Artă Craiova și Mihaela Velea- șef seviciu- Muzeul de Artă Craiova.

„Cătălin Bălescu pare să fi intuit că lucrările sale se vor așeza firesc în decorul eclectic al palatului craiovean, în care stilurile par să se amestece într-o împletire difuză de clasicism netemperat și neobaroc, tipică de altfel pentru arhitectura târzie practicată de arhitectul casei regale. Firescul evocat mai sus ne trimite însă la o altă dimensiune, mai profundă, care ține de raportul ambiguu al lui Cătălin Bălescu cu modernitatea însăși. El este modern într-un mod mai subtil, ascuns sub stratul baroc al studiilor pentru manierism. Am convingerea că „suflul baroc”- pe care îl evocam scriind despre expoziția din 2016 de la muzeul de artă din Timișoara - animă cu adevărat tablourile realizate după 2010. Continui să cred, de asemenea, că exercițiile sale picturale, mărginite la tabloul de șevalet, reiau metodic formule iluzioniste ale picturii monumentale baroce practicate în veacul al 17-lea. Regăsesc aceeași virtuozitate picturală întrupată în „carnea” profundă a picturii, distinctă de stratul superficial al suprafeței pictate.” (Ruxandra Demetrescu- prof. univ. dr. Universitatea Națională de Arte București 

Expoziția Manierismul ca stare poate fi vizitată în perioada 1 iunie- 20 iulie 2018, marți- duminică, orele 10- 17. Intrarea este liberă în prima zi de marți a fiecărei luni.

Parteneri: Institutul Cultural Român, Radio România Cultural, Editura UNARTE, TVR Craiova, Crama Oprișor

Cătălin Bălescu este profesor la Universitatea Națională de Arte București, Departamentul de pictură unde, din anul 2012, deține funcția de rector.  

În anul 2017 a obținut Premiul pentru pictură al Uniunii Artiștilor Plastici din România.

A deschis expoziții personale la Muzeul de Artă Timișoara (2016), Galeria Apollo, București (2006,1997), Galeria Simeza, București (2003, 2000, 1994).

Are participări la numeroase expoziții de grup dintre care amintim:

Salonul național de pictură, Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia (2017); Salonul de pictură foarte mare, Teatrul Național, București (2016); Grup 33 - Centrul Artelor Vizuale, București (2016); Salonul național de pictură- Centrul Artelor Vizuale, București (2015); Pictură fără pictură – Galeria Atelier 030202, București (2015); Învățământul artistic bucureștean și arta românească după 1950- Muzeul Național de Artă Contemporană, București (2014); ARTE ÎN BUCUREȘTI – Centrul Artelor Vizuale, București (2014); NON HIC LIBRORUM – Muzeul de Artă Constanța (2014); UNARTE la 150 de ani, Sala Dalles, București, (2014); Zece +, Centrul Artelor Vizuale, București (2013);VENATURE XXV, Centrul Artelor Vizuale, București (2013); UNARTE 012, Muzeul de Artă Cluj-Napoca (2012); Culture of Cosmos, Sala Parlamentului, București (2012); Neputința- Putere, Atelier 35, București (1995); Neoavangardă – Neotradiționalism, Atelier 35, București (1995); Obiect – Obiectivitate, Atelier 35, București (1995); – ….după Cremaster – Centrul Artelor Vizuale, București (2011); Secvențe de atelier II – Centrul Artelor Vizuale, București, (2010); ZECE – Centrul Artelor Vizuale, București (2009); Secvențe de atelier I- Centrul Artelor Vizuale, București (2009); Salonul Național de Artă – Pavilionul Expozițional, București (2001); Expoziția Municipală, Teatrul Național București (1985, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996);

Expoziții internaționale:

Memory and Dream- 6th, International Biennale Beijing, China (2015); Galeria Fundației Maimeri, Milano (2014); Trienala internațională de desen și gravură – ediția a III-a, Bangkok, Thailanda (2012); Bienala Internațională de desen și gravură, Taipei, Taiwan (2001); Yungersted & Brostrom Gallery – Copenhaga, Danemarca (2000); Bienala Internațională de Artă, Sharjah – Emiratele Arabe Unite (1997); Centrul Cultural Român – Viena, Budapesta, Veneția (1995); Festivalul Internațional de Pictură – Cagnes sur Mer, Franța (1995); Expoziție Itinerantă; ISELP, Bruxelles, Galeria Botanique Bruxelles, Biblioteca Română, Paris (1990); A 4-a Ediție a Festivalului Internațional de Miniatură, Galeria Del Bello, Toronto (1989).