AUTOR: Nicolae Grigorescu

 

TITLU: Atacul de la Smârdan

 

DATARE: Sec XIX

 

TEHNICĂ: Ulei pe pânză

 

 

 

DESCRIERE:

Compozitie complexă, operă capitală a artistului, surprinde o scenă de luptă, chiar momentul culminant al conflictului o situație limită a trâirii colective.E realizată într-un registru de griuri colorate, bine temperate, unde e vizibilă lecția impresionistă pe care autorul și-a însușit-o magistral. Lucrarea are centru de interes - corpul colectiv ca un nucleu, reprezentat în poziție de atac și relația sa cu siluetele soldaților căzuți. Relația celor două grupuri de personaje e factorul dinamizator al lucrării și ne face sa vizualizăm o mișcare orizontală, o expansiune nelimitată a grupurilor în exterior, ce aruncă mișcarea în ritmuri către marginile tabloului. Lucrarea surprinde chiar tensiunea luptei,dintre armata română și cea otomană, conflictul clasic, eroi/învinși. E o lucrare manifest, prin care artistul protestează împotriva cruzimii și inutilității războiului. Are o mare forță dramatică. Griul preponderent, cețos, se insinuează ca un duh al războiului peste personaje și peste întreaga suprafață a lucrării. Central, cerul este luminat de o explozie, personajele ies din fum și ceață. Artistul a reușit să fixeze insesizabilul și creează o simfonie de tonuri de gri. Aproape toată compoziția e învăluită într-un văl argintiu, este o strălucită sinteză a griului.În această armonie cromatică sclipesc caschetele soldaților, armele și epoletii. Partea de jos a lucrării e realizată în tehnica froti-ului, unde suprafețe din fond sunt neacoperite de culoare au un aer non-finito, ce în relație cu nucleul figurativ, formează două instanțe tehnice aparent antagoniste, dar împreună functionează în chip miraculos ca un generator de realitate. Ne aflăm în fața unei compoziții ce se impune caleidoscopic, parcă asistăm la o luptă în deplină desfășurare.