AUTOR: Constantin Brâncuși

 

TITLU: Tors (prima lucrare din ciclu)

 

DATARE: 1909 - 1910

 

MATERIAL: Marmură albă

 

TEHNICĂ: Cioplire cu dalta și gradina. Șlefuire parțială

 

DESCRIERE:

Lucrată în marmură albă, la Paris, sculptura avea să fie prezentată pentru prima dată publicului la Salonul Oficial de la Bucureşti, în anul 1912. Modalitatea de abordare este accea a tăieturii directe, ce alternează cu suprafeţe finisate în manieră romantică, rodiniană. A fost cadoul de nuntă pentru prietenul său Victor Popp, dar înainte de a o dărui, Brâncuși a mai executat după ea două versiuni în gips. Se pare că, în mod surprinzător, a fost sculptată după natură, un procedeu rar uzitat. Fragmentul de tors feminin este supus unei duble tehnici de execuție/perspective – coapsa stângă este șlefuită perfect, fiind vizibile și cele mai fine detalii ale trupului feminin, surprins într-o manieră specifică sculpturii romantice cu treceri graduale de la suprafețele luminate, la cele de penumbră. În partea dreaptă, marmura este lăsată în stadiu brut, de bloc. În partea din spate, în afara suprafețelor șlefuite, sunt prezente și urme produse de daltă confirmând tehnica tăieturii directe. Intenția artistului de a se distanța de sculptura tradițională devine astfel destul de evidentă. În ciuda dimensiunii mici a sculpturii și a poziției înclinate, Brâncuși a reușit să distribuie greutatea în așa manieră încât scuptura este stabilă. Acest echilibru perfect pare a fi una dintre preocupările lui constante și poate fi recunoscută și în cazul altor sculpturi, precum Somnul sau Pasărea în văzduh. Expusă la Craiova pentru prima dată în anul 1943, ea figureză în patrimoniul Muzeului de Artă Craiova din august 1954; din 1956 a fost expusă permanent în cadrul Galeriei Naţionale, iar din 1964 în cadrul Cabinetului Constantin Brâncuşi.